Projektas susideda iš dviejų dalių: performanso (pavadinimu "Ką slepia sraigė savo namelyje?"), atlikto Orleano vizualiųjų menų institute ir video: sėdėdama virtuvėje dainuoju, bandau prisiminti visas lietuvių liaudies dainas, kurias žinau iš savo šeimos švenčių. Stovėdama kambaryje cituoju lietuvių literatūros kūrinius, kurių buvau mokoma vidurinėje mokykloje. Čia yra daugiau pauzių ir tylos nei garso.
Atrinkti 80 paauglių laiškų "Panelės" žurnalo redakcijai, kuriuose merginos prašo garsios ginekologės Vaivos patarimų. Šiuos klausimus ant mokyklinio sąsiuvinio lapų dailyraščiu perrašė kitos tokio pat amžiaus merginos. Tekstai buvo nufotografuoti skaidrių projekcijai. Merginos tarsi lyties laboratorijoje tyrinėja pačios save:
"Vaivute, mane kankina vaikinų manija. Aš jų noriu, geidžiu, naktimis sapnuoju erotinius sapnus. Ką man daryti? Tai labai vargina ir nervina.Loreta, 14 metų
Viename žurnale skaičiau, kad maudantis karštoje vonioje krūtys tirpsta kaip muilas. Ar tai tiesa? Eglė, 15 metų
Ką daryti, kad krūtys greičiau augtų? Kaip sužinoti, ar jos jau susiformavo? Ar labai kenkia krūtims cappuccino kava? Diana, 14 metų
Kaip apsispręsti - gimdyti ar ne? Rasa, 15 metų"
Patekusi į tarptautinę menininkų kūrybos programą Vienoje, nutariau "peržvelgti" "kultūrinių kontaktų" sąvoką. Pasitelkiant video priemonę ėmiausi suskaičiuoti savo kolegės menininkės iš Senegalo kasas, lėtai ir monotoniškai ištardama kiekvieną skaičių vokiškai. Dėl ritualinio veiksmo, ritmiško balso ir abiems svetimos kalbos, pabaigoje mergina užmigo.
Ėmiausi išardyti pigų švediško dizaino IKEA kilimą, pagamintą Pakistane. Jį išardžius, gautos rytietiškais raštais išmargintos atraižos buvo mano kruopščiai išplautos bei išlygintos. Kiekviena jų buvo panaudota - pritvirtinau prie sienos buvusio kilimo išklotinę - paverčiau "sienine tapyba" . Atlikau nefunkcionalų, gamybos atžvilgiu atvirkštinį veiksmą. Šiuo veiksmu "suasmeninau" anoniminį, masinės gamybos sraute išnykstantį trečiojo pasaulio moterų rankų darbą.
Naktį ramioje Vienos gatvėje mano atliekamas veiksmas - bandymas pagauti dienos šviesos lempą, ir ją pagavus pasukti taip, kad vietoje gatvės apšvietimo, ji apšviestų toje gatvėje esančio tik mano buto langus. Man buvo svarbi pati intencija atlikti šį lempos gaudymo veiksmą, siekiant permąstyti menininko - nomado - amžino rezidento statusą.
1995 metais persikėlusi iš Peterburgo į Lietuvą moteris, vardu Nadiežda, dirbdama budinčia savarankiškai mokėsi dvi kalbas vienu metu - anglų ir lietuvių. Video kamera užfiksuota viena jos pamoka.
Darbe panaudojau asmeninį archyvą (mano senelės dovana) - anonimines suvenyrines 9000 vnt. tiražu išleistas stereo skaidres iš kelionės prie Juodosios jūros. Atrodo, jog užfiksuota viena amžinai saulėta diena. Fotografuojami peizažai ir žmonės atrodo kaip natiurmortai, kiekvienas kadras kelia įtarimų dėl savo režisūros. Skaidrių trimatiškumas sukuria "prarastą rojų", stebimą pro rakto skylutę.
Video ir skaidrias jungia "čia ir dabar" ir "ten ir tada" situacijos, įvykiai ir pokyčiai prasidėję ne už ilgo nuo šių skaidrių išleidimo.
Tyrimo objektas - mano pirmos klasės vokiečių kalbos vadovėlis. Man įdomu buvo kaip per svetimos kalbos mokymą formuojama vaiko pasaulėžiūra. Vadovėlio didaktiniai tekstai - keista kombinacija dviejų dalykų: germaniškos kultūros ir sovietines ideologijos. Tai tarsi koduotos, vaiką programuojančios kalbos knyga.
Pagrindinis vadovėlio veikėjas - meškiukas Brumelis iš Rytų Berlyno. Jis yra slaptasis agentas, kurjeris, mediumas tarp Berlyno ir Lietuvos. Savo kelionę į Berlyną nusprendžiau laikyti projektu - vykti pirmą kartą į Berlyną ir ieškoti šio meškiuko Brumelio, kurio "nemačiau jau 20 metų". Berlyne visur vaikščiojau tik pėsčiomis ieškodama Brumelio.
Projektą sudaro 2 skaidrių projekcijos ir garso takelis. Viena skaidrių projekcija - mano Berlyno dienoraštis - Brumelio paieškos. Kitoje projekcijoje - mano susitikimas su surastu "tikruoju" Brumeliu. Vadovėlio tekstą paverčiau audio takeliu - pati perskaičiau atrinktas ištraukas iš vadovėlio apie Brumelį, perkūriau į vientisą pasakojimą apie meškiuką, nuo jo atvykimo į Lietuvą, baigiant paslaptingu jo dingimu.
Metus laiko įvariose vietose filmavau skirtingų firmų vakarėlius. Man buvo įdomus pats pasiruošimas šventei. Filmavau aptarnaujančio personalo darbą nuo stalų serviravimo, garso aparatūros derinimo iki renginio pradžios - "welcomedrink'o". Pasiruošimo šventei momentai filme perpinami su nufilmuotais vaizdais iš Klaipėdos miesto pakraštyje egzistuojančiais nelegaliais sodais. Anksčiau čia buvo planuojama statyti atrakcionų parką, bet prieš penkioliką metų, miesto plėtra sustojo ir dykvietėje žemės plotus pasidalino nelegalūs sodininkai, beveik išimtinai rusai ortodoksai. 2005m. vasara tapo paskutinė šiems sodams, kaip ir paskutinis rudens derlius. Pirmasis signalas apie "dienos likučius" - naujo prekybos centro pastatymas šalia sodų, simbolišku pavadinimu "BIG". Šios dvi gijos kombinuojamos į bendrą pasakojimą apie ruošimąsi. Vienu atveju tai ruošimasis šventei, kitu atveju - išsikraustymui.
Tai 2007 metais pasiekto aukščiausio taško "nekilnojamojo turto burbulo" NT objektų fotografijos. NT agentūrų puslapiuose patalpintos, pirkimui ir pardavimui skirtų butų, sodybų ar namų fotografijos buvo mano išrinktos ir "pasisavintos". Jos buvo renkamos pagal sumanymą - NT agentų darytos fotografijos su netyčia į kadrą patekusiais nuošaliai stovinčiais būsto šeimininkais ir jų šeimų nariais, arba pačių savininkų darytos fotografijos, kuriose jie save įsiamžina atspindinčiuose paviršiuose. Žmonės, užfiksuoti savo užgyventose erdvėse, lyg vaiduokliai, strigę fotografijų paribiuose. Tai paskutiniai kadrai jų pačių namuose.
Tai antras darbas apie tą pačią moterį - rusę Nadieždą jau seniai gyvenančią Lietuvoje. Sutikau ją netikėtai po penkių metų, iš budinčios kabinos ji persikėlė dirbti į spaudos kioską. Užfiksuotas mano susitikimas su ja "pasikeitusiame fone". Darbe panaudota istorinė dokumentinė medžiaga iš jos ir mano buvusios darbo vietos - kuri nugriauta iki pamatų tiesiogine ta žodžio prasme. Mano parašytas tekstas lakoniškai fiksuoja mikro ir makro judesius vienoje iš Vilniaus gatvių. Man svarbu buvoasmeninių ir bendruomeninių istorijų persiklojimai ir pokyčiai, simboliškais tapę atsitiktinumai.