Rygos miesto meno erdvė, Kungu g. 3, senamiestis
Paralelinės chronologijos. Nematoma parodų istorija
Daugiau informacijos >
Auditorija
Arbit Blato darbų kolekcijos katalogo "Arbit Blatas. Sugrįžimas į tėvynę" pristatymas
Daugiau informacijos >
Paralelinės chronologijos. Nematoma parodų istorija
Parallel Chronologies. Invisible History of Exhibitions
Gegužės 18 - birželio 5 d.
Rygos miesto meno erdvė, Kungu g. 3, senamiestis
Gegužės 18 d. Rygos miesto meno erdvėje atidaryta
tarptautinė paroda Paralelinės chronologijos. Nematoma
parodų istorija(angl. Parallel Chronologies.
Invisible History of Exhibitions), pristatanti 20 a. antros
pusės Vengrijos, Latvijos, Lietuvos ir Estijos meno reiškinius,
dailės istorijos paraleles bei skirtumus, apmąstant bei
tyrinėjant parodą kaip kultūrinį fenomeną laikotarpio kontekste.
Parodoje nemažai dėmesio skiriama alternatyvioms,
avangardinėms ir savo laiku oficialaus pripažinimo
nesulaukusioms estetinėms idėjoms bei jas plėtojusiems
menininkams.
Parodos dalį, skirtą sovietmečio laikotarpio Lietuvos meno
reiškinių pristatymui, kuravo Nacionalinės dailės galerijos
kuratorė Dovilė Tumpytė. Lietuviškąją parodos dalį sudaro trys
skyriai: Menas ir tarptautiniai tinklai; Menas ir
tekstas: plėtojant diskursą; Už (oficialaus)
baltojo kubo. Pristatomi reiškiniai, įvykiai, parodos ir
dokumentinė medžiaga reprezentuoja avangardinę sovietmečio dailę,
kuri formavosi anapus oficialiosios kultūros, ir kurios specifika
buvo paremta modernia raiška ir idėjomis, svetimomis socrealizmo
ideologijai ir reikalavimams. Skyriuje Menas ir tarptautiniai
tinklai pristatomi Lietuvos meno ir menininkų ryšius su
tarptautine meno scena žymintys reiškiniai - ryšiai su
Fluxus judėjimu, komunikacija paštu ir jos įgalintas
dalyvavimas parodose už Sovietų Sąjungos ribų. Skyriuje Menas
ir tekstas: plėtojant diskursą pristatomi lokalaus modernaus
meno diskurso vystymąsi atspindintys dokumentai ir meno kritiko
Alfonso Andriuškevičiaus komentarai. Skyriuje Už (oficialaus)
baltojo kubo pristatomi reikšmingesni lietuviškos avangardinės
meno scenos taškai ir įvykiai: Juditos ir Vytauto Šerių namuose
vykusių parodų fenomenas, Jeruzalės sodo akcijos, parodų ne dailės
institucijose reiškinys, Algirdo Šeškaus ir Alfonso Budvyčio
portretų serijos paroda, Betono skulptūros simpoziumas bei Artūro
Baryso-Baro trumpametražiai filmai kaip avangardinio lietuviško
kino dalis.
Kuratorė dėkoja dailės istorikėms ir tyrinėtojoms dr. Lolitai
Jablonskienei, dr. Elonai Lubytei, dr. Ievai Pleikienei už
konsultacijas, Gediminui Kajėnui už leidimą naudotis nepublikuota
medžiaga apie Artūrą Barysą-Barą, Austėjai Čepauskaitei už tekstų
redagavimą lietuvių kalba, Jurijui Dobriakovui už tekstų vertimą į
anglų kalbą ir Gintarei Matulaitytei už pagalbą rengiant
projektą.
Eksponatus parodai skolino: Vilniaus universiteto biblioteka
(Vilnius), Lietuvos Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka,
Valentinas Antanavičius, Nijolė Barysienė, Gediminas Kajėnas, Linas
Katinas, Saulė Kisarauskienė, Algimantas Kunčius, Vytautas
Landsbergis, Judita Šerienė, Algirdas Šeškus, Raimondas
Urbakavičius, Vladas ir Domantas Vildžiūnas.
Prieš parodos atidarymą, gegužės 17-18 dienomis vykusi tarptautinė konferencija Atgaunant nematomą praeitį. Daugiasluoksnės 1960-1980-ųjų Rytų Europos meno istorijos interpretacijos būdai ir perspektyvos (angl. Recuperating the Invisible Past. Perspectives and ways of dealing with the complexity of art history of the 1960ies - 1980ies in Eastern Europe) buvo skirta naujausioms modernaus ir neoavangardinio 7-9 dešimtmečių Rytų Europos meno praktikų tyrinėjimo metodologijoms. Pripažinti dailės istorikai konferencijoje pristatė šiuolaikines paralelinių Vakarų ir Rytų Europos meno istorijų interpretacijas bei aptarė konkrečius pavyzdžius, metančius iššūkį nusistovėjusiam dailės istorijos kanonui.