Rūtė Merk
Rūtė Merk
Pažadai
Kaip naujosios technologijos keičia kūnus, jų reprezentaciją ir
pačią kūniškumo sampratą? Kokios yra tapybos galios atspindėti mūsų
laikų troškimus ir technologijų pažadus? Pasitelkdama klasikinius
žanrus - portretą ir natiurmortą, aliejinės tapybos priemonėmis
Rūtė Merk fiksuoja šiuolaikybės archetipus, materialaus ir
virtualaus, natūralaus ir dirbtinio, konkretaus ir abstraktaus ribų
slinktis šiuolaikiniame pasaulyje.
Nors Merk portretai flirtuoja su tapybos istorija, vis dėlto jie
neabejotinai liudija ne mantijos, o sportinių kelnių ir
business casual kostiumo klosčių laikus. Tai šiandieninę
popkultūrą, madą ir specifinius tūkstantinukų (angl.
milenials) kartos įpročius reprezentuojantys tipažai,
radęsi iš menininkės atminties nuotrupų, įspūdžių ir tikslingos
skaitmeninės kultūros archeologijos. Iš pirmo žvilgsnio vientisi,
šie portretai sudėlioti iš gausybės skirtingų kūnų fragmentų,
nugulusių menininkės kaupiamame skaitmeninių vaizdų archyve. Ariyos
veidas pasiskolintas iš populiaraus serialo "Sostų karai" veikėjos
tokiu pat vardu, o likęs kūnas - anoniminis; Jomantė sulipdyta iš
skirtingų vaizdo šaltinių, bandant įsivaizduoti tipinę sėkmingos
meno galerijos darbuotoją, galiausiai pavadinant paveikslą
geriausios mokyklos laikų draugės vardu; o Yssa - laisvai
interpretuotas Berlyne gyvenančios baltarusių didžėjės portretas.
Šioms abstrakčiuose fonuose pakibusioms figūroms būdingas
besvoriškumas - pati menininkė tai įvardija siekiu "įkūnyti
išsikūnijimą", jos sufleruoja apie nuolat medijuojamos tikrovės
akivaizdoje perbraižomas subjekto ribas.
Prieš kelis šimtus metų natiurmortų tapytojai medžioklės laimikių,
prisirpusių vaisių ir nuskintų gėlių kompozicijomis siekė perteikti
mirtingumo, gamtos cikliškumo idėjas ir vidurinės klasės klestėjimo
ženklus. Merk natiurmortuose aptinkame vartojimo produktus,
tapusius estetizuoto šiuolaikinio gyvenimo būdo ir ekonominės
gerovės atributais. Išdidintas, veik abstrakcija virtęs latės
motyvas čia pretenduoja tapti globalių ekonominių tinklų ir
nervingos produktyvumo kultūros alegorija. Menininkės paveiksluose
bliūkšta natūralaus ir sintetinio skirtis. Gamtoje
neegzistuojančios mėlynos orchidėjos, tobulai atrodantys identiški
dirbtinai išvesti vaisiai žymi inžinerines intervencijas į
intymiausius gamtos lygmenis.
Parodoje eksponuojami du analogiškos kompozicijos vienos pirmųjų
virtualių filmų aktorių Aki Ross portretai demonstruoja menininkės
braižo pokytį. Paveiksle "Spirits Within" (2018), kitaip nei
ekspresyvių, gestiškų potėpių kūrinyje "Greta" (2015), koloritas,
vizualiniai efektai, figūros modeliavimas ir komponavimas veikiau
primena skaitmeninio vaizdo redagavimo programomis generuotus ir
ekranams skirtus vaizdus, aptinkamus vaizdo žaidimuose ir 3D
manipuliacijose. Tirpstančios, miglotos, nesufokusuotos, keistai
nejaukios Merk fonų abstrakcijos taip pat skirtos tarsi ne žmogaus,
o mašinos akiai. Paroda kviečia mąstyti ne tik apie tai, ką, bet ir
kaip matome ekranų saulių šviesoje.
Rūtė Merk (g. 1991) yra lietuvių tapytoja,
gyvenanti Berlyne. Baigė tapybos studijas Vilniaus dailės ir
Miuncheno vaizduojamųjų menų akademijose. 2023 m. tapo DAAD prizo
laureate, yra pelniusi "JCDecaux" Jaunojo menininko konkurso
Žiūrovų prizą. Menininkės kūriniai rodyti personalinėse ir
grupinėse parodose Niujorke, Šanchajuje, Berlyne, Miunchene,
Kyjive, Vilniuje ir kitur. Jos darbų yra privačiose ir
institucinėse kolekcijose: MO muziejuje Vilniuje, "M Woods" ir "X
Museum" Pekine, "ICA Miami" Majamyje, Moderniojo ir šiuolaikinio
meno muziejuje Ženevoje, Sifango meno muziejuje Nandzinge.
Kuratorė Inesa Brašiškė
Organizatorius LNDM Nacionalinė dailės
galerija
Koordinatorės: Beatričė Mockevičiūtė, Austėja
Tavoraitė
Architektai: Beatričė Mockevičiūtė, Mindaugas
Reklaitis
Parodos dizainerės: Gailė Pranckūnaitė, Laura
Grigaliūnaitė
Vertėjas Paulius Balčytis
Partneriai: VACANCY, TARA DOWNS, SIXCHAIRS
BOOKS
Informacinis rėmėjas JCDecaux