Moï Ver
Moï Ver
Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės
montažai
XX amžiuje suklestėjus modernizmui, vienas didžiausių Moholy-Nagy ir jo Naujosios vizijos gerbėjų Moï Veras, kitaip - Moišė Vorobeičikas arba Moišė Ravivas-Vorobeičikas (1904-1995), buvo kylanti Europos meninės fotografijos žvaigždė. Gimęs netoli Lebedžių miestelio, Baltarusijoje, po studijų Stepono Batoro universitete klajojo po Europą, kol galiausiai 1934 m. apsistojo Palestinoje.
Žinomiausi trys jo fotografijos projektai, sukurti 1930-1931 m. - Vilniaus žydų gatvė (The Ghetto Lane in Vilna), kuriai įžanginį žodį parašė Zalmanas Šneuras, Paryžius: 80 Moï Vero fotografijų (Paris: 80 Photographies de Moï Ver), su Ferdinando Léger įžanga ir tuo metu nepublikuota Ci-Contre - 110 Moï Vero fotografijų (Ci-Contre - 110 Photos de Moï Ver) - paliko ryškų pėdsaką XX amžiaus ketvirtojo dešimtmečio pradžios meno padangėje, kadangi autorius sukūrė ir panaudojo fotografijoje visiškai naują vizualinį stilių ir metodą.
Veikiamas Bauhauzo mokytojų ir tuometinių įžymiausių, tendencijas diktuojančių menininkų, tokių kaip Moholy-Nagy, Paulis Klee, Vasilijus Kandinskis ir Josephas Albersas, laužydamas romantiškojo piktorializmo tradiciją, kuri jam, kaip ir daugeliui jo amžininkų, atrodė dekadentiška, ir atmesdamas tradicines fotografijas, kurias laikė tik informacijos priemonėmis, Moï Veras pasuko į beveik antifotografinį stilių, pagrįstą avangardiniu požiūriu ir savojo laiko vizija.
Moï Vero fotografijos sampratą, panašiai kaip ir daugelio jo amžininkų, tuo pačiu laikotarpiu aktyviai kūrusių Paryžiuje, pavyzdžiui, Man Ray, Ilses Bing, André Kertészo, Brassaï, Germaine Krull ir Doros Maar, lėmė tapybos ir fotografijos praktikų kombinacija, kurios rezultatas - visiškai kitokie, iki šiol nematyti vaizdai. Moï Vero darbai yra puikus XX amžiaus pradžios modernizmo pavyzdys, kuris atspindi tuo metu vykusius socialinius, kultūrinius, politinius ir ypač meninius pokyčius.
Savo laikmetį pralenkę koliažai, daugiasluoksniai montažai ir vaizdų kombinacijos gyvai atspindėjo modernaus metropolio dinamizmą. Jo kūriniuose besikleidžianti pažangi fotografinės išraiškos forma išsaugo aktualumą iki šios dienos ir turi įtakos vis naujoms fotografų kartoms.
Moï Veras, palikęs Paryžių, tęsė karjerą Palestinoje, kur 4-ojo
dešimtmečio antroje pusėje fotografavo ir kūrė panašios struktūros,
atpažįstamo braižo kūrinių vietinių institucijų užsakymu. Nors
galutinai neapleido fotografijos, jis dirbo ir knygų iliustracijos,
grafinio dizaino srityse, likusį kūrybinį gyvenimą pašventė
tapybai.
Kuratorius dr. Nissan N. Perez
Fotografjų parodos "Moï Ver: Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės montažai" Nacionalinėje dailės galerijoje proga projekto partneris Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, maloniai sutikus Ravivų šeimai, perleido autorinį fotografo albumą "The Ghetto Lane in Wilna" ("Vilniaus žydų gatvė").
Organizatorius: LDM Nacionalinė dailės
galerija
Partneriai: Lietuvių literatūros ir tautosakos
institutas, Moišės Ravivo-Vorobeičiko šeimos archyvas (Izraelis),
Knygų šalis
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros
taryba
Rėmėjai: Izraelio ambasada Vilniuje, Lietuvos
Respublikos ambasada Tel Avive, Lenkijos institutas Vilniuje,
Goethe's institutas, Exterus
Informacinis rėmėjas: lrytas.lt