Pranas Domšaitis (1880–1965)
Pranas Domšaitis (1880-1965)
Jos / Jo figūra
Parodos "Pranas Domšaitis (1880-1965). Jos / Jo figūra"
atspirties taškas - dailininko nomado, migranto ir emigranto
figūra. Kūrybinis šio dailininko palikimas vingiuoja Rytų Prūsijos,
Vokietijos ir Austrijos, galiausiai - Pietų Afrikos maršrutais. Jis
ne tik fiksavo geografinių vietovių peizažus ten, kur trumpesniam
ar ilgesniam laikui apsigyvendavo, bet, būdamas nomadas iš
prigimties, eskizavo kraštovaizdžius, į kuriuos jį nublokšdavo
smalsumas. Daugiausia tai buvo Europos žemyno ribas peržengiančios
šalys - Tunisas, Somalis, Bosforo sąsiauris, Turkija ir kt.
Kelionėse daug dėmesio Domšaitis skirdavo aplinkos stebėjimui.
Gamta ir įvairių vietovių gyventojai buvo svarbiausias dailininko
įkvėpimo šaltinis ir paveikslų objektas. Eskizuose iš kelionių,
kurtuose pieštuku ar pastele, vėliau aliejiniais dažais perkeltuose
ant drobės, regimos figūros - dažniausia moterys, pozuojančios
en face dailininkui / žiūrovui arba atliekančios
kasdienius namų ruošos darbus. Portretinio žanro tapybos darbuose,
įspraustas į "vyriško žvilgsnio" rėmus, nesunkiai atpažįstamas tuo
metu dominavęs moters vaizdavimo kanonas, paremtas egzotizuoto
grožio, etninių bruožų išryškinimo ir subtilaus psichologizmo
imperatyvais.
Parodoje susipina du klasikinės tapybos žanrai - portretas ir
peizažas, siekiant išryškinti skirtingiems geografiniams
kraštovaizdžiams būdingus spalvinius niuansus ir portretuojamų,
daugiausia moterų, atvaizdų etnografiškumą. Šiuolaikiniu
postkolonijiniu požiūriu tai kritinio apmąstymo reikalaujantis
žvilgsnis į Kitą kultūrą ir žmogų, tačiau klimato kaitos iššūkių
akivaizdoje natūralios gamtos peizažai neabejotinai kelia
susižavėjimą. Tapatybės klausimai iškyla ir bandant charakterizuoti
paties Domšaičio - užsieniečio be tėvynės (vok. Heimatlose
Ausländer) - portretą.
Dailininko kūrybinis palikimas, pristatomas šioje parodoje,
liudija, kad iki pat šių dienų tarp kalbų ir kultūrų, identitetų ir
geografijų migruojantis (meno) pasaulis nuolat konfrontuoja su
"jie" ir "mes" skirtumais grįsta savimone, susiduria su vizualinės
kalbos kodais, turinčiais gilias (ideologines) tradicijas Vakarų
kultūroje.
Parodos kuratorė Aušra Trakšelytė
Koordinatorė Gabrielė Radzevičiūtė
Parodos architektas Mindaugas Reklaitis
Parodos dizainerė Laura Grigaliūnaitė
Vertėja Aleksandra Fominaitė
Partneris - Tumo galerija
Rėmėjas - EXTERUS Fundermax