202420232022
2022 04 09 - 06 19
2022 07 14 - 10 02
2022 07 29 - 10 16
2022 07 14 - 10 16
2022 11 18 - 2023 02 19
2022 12 09 - 2023 02 26
2021202020192018201720162015201420132012201120102009
2022 04 09 - 06 19

Neramūs kūnai

Neramūs kūnai
Rytų Vokietijos fotografija 1980-1989

Po Berlyno sienos griūties praėjo daugiau kaip trys dešimtmečiai. Ką žinome apie Rytų Vokietijos fotografiją? Ši paroda siūlo į paskutinįjį šio ilgo ir dar menkai pažįstamo istorijos puslapio dešimtmetį pažvelgti per kūno prizmę. Tikslas - parodyti, kaip autoritarinėje valstybėje, paremtoje individualybės neigimu, fiziniais suvaržymais, sekimu ir normatyvumu, fotografija tapo priemone, per kurią menininkai galėjo išreikšti savo gyvenimo ypatingumą ir santykį su kūnu, atskleisdami galingą vidinės laisvės pojūtį.

Po trijų dokumentinės ir humanistinės fotografijos dešimtmečių XX a. 9 dešimtmečio pradžioje atsirado subjektyvesnė hibridinė kalba. Neatmesdami savo pirmtakų palikimo, fotografai atsiribojo nuo jų subtiliai kritiško empatiškumo ir atsigręžę į socialinius tabu objektyvą nukreipė į savo epochos vyrus ir moteris. Marginalizuoti ar izoliuoti kūnai liudija apie gyvenimą, virusį po represijų uždanga, individo vienatvę bendruomenėje ir subjekto nepaneigiamumą, ypač fotografiniuose aktuose. Tyrinėdami visuomenės paribius, kai kurie menininkai patys prisijungė prie kontrkultūrų, tokių kaip pankų judėjimas ir pogrindinės mados grupės. Jie užfiksavo jų nerimastingumą, vaizduotę, maištą ir įvairovę. Apranga ir vieši pasirodymai tapo ginklais, padedančiais išsiskirti iš minios.

Tuo pat metu atsirado ir nauja karta fotografų, pasirinkusių performatyviu menu paremtą hibridizaciją. Dauguma jų savo eksperimentuose susitelkė į kūną, įvairiomis formomis perteikdami režimo sukeltą šizofreniją, egzistencinius klausimus ir subversyvumo bei greičio troškimą. Kita išlikimo strategija - vidinė tremtis - taip pat atskleidžiama fotografinėmis priemonėmis per introspekciją, atidų kūno ir veido tyrinėjimą. Atitolimą nuo poros intymumo ar draugų rato, alternatyvaus gyvenimo paieškas nuolatinio sekimo sąlygomis ir pasitraukimą į svajonių pasaulį perteikė daugelis to meto fotografų. 

Parodos kuratorė Sonia Voss

Parodos dalyviai: Tina Bara (g. 1962), Sibylle Bergemann (1941-2010), Kurt Buchwald (g. 1953), Lutz Dammbeck (g. 1948), Christiane Eisler (g. 1958), Thomas Florschuetz (g. 1957), York der Knoefel (1962-2011), Ute Mahler (g. 1949), Eva Mahn (g. 1947), Sven Marquardt (g. 1962), Barbara Metselaar Berthold (g. 1951), Manfred Paul (g. 1942), Rudolf Schäfer (g. 1952), Gundula Schulze Eldowy (g. 1954), Gabriele Stötzer (g. 1953), Ulrich Wüst (g. 1949).

Ekspozicijos architektas - Mindaugas Reklaitis

Dizainerė - Laura Grigaliūnaitė

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Partneriai: IFA (Institut für Auslandsbeziehungen), Goethe Institutas Vilniuje, Galerie Loock Berlin

Remėjas - Exterus, Fundermax.

Informacinis remėjas: JCDecaux