Jonas Mekas ir Niujorko avangardas
Jonas Mekas ir Niujorko avangardas
Parodoje pristatomas platus Jono Meko (1922-2019) kūrybinės
veiklos spektras, aprėpiami ne tik jo filmai, bet ir intelektinis
bei organizacinis darbas steigiant ir vadovaujant daugybei
institucijų bei puoselėjant naują požiūrį į kiną kaip meno rūšį.
Pagrindinis dėmesys skiriamas pirmiems trims J. Meko veiklos
Niujorke dešimtmečiams - nuo 1949 m., kai jis čia atvyko iš karo
pabėgėlių stovyklos, iki jo tapimo pagrindiniu Amerikos
avangardinio kino kūrėju, propagavusiu, kūrusiu, platinusiu ir
išsaugojusiu nepriklausomą kiną.
Parodoje galima pamatyti pagrindinius J. Meko filmus, tarp jų ir
žymiuosius filmus-dienoraščius, kuriuose sutelktos visą gyvenimą
fiksuotos kasdienybės akimirkos: tiek asmeninės, paženklintos
egzilio, ilgesio, šeimos ir draugysčių, tiek epochos socialiniai ir
politiniai įvykiai. Nors Lietuvoje geriausiai žinomas kaip poetas
ir kino kūrėjas, J. Mekas užsiėmė daugybe kitų veiklų, pelniusių
jam Amerikos avangardinio kino krikštatėvio vardą. Dar prieš
sukurdamas pirmąjį filmą kartu su broliu Adolfu Meku 1955 m.
pradėjo leisti kino menui skirtą žurnalą Film Culture, o kiek
vėliau įsidarbino savaitraščio The Village Voice kino kritiku.
Juose J. Mekas skleidė idėjas apie kiną kaip meninę raišką ir
agitavo už cenzūros bei esamos filmų kūrimo ir platinimo sistemos
nevaržomą kiną.
Po Antrojo pasaulinio karo Niujorke kilo alternatyvaus meno
judėjimas: steigėsi nepriklausomos menininkų grupės, kūrėsi jų
valdomos erdvės ir kooperatyvai. Menininkai (-ės) siekė perimti
kūrybą ir jos sklaidą į savo rankas, priešintis dominuojančioms
institucijoms ir kultūros politikai. J. Mekas buvo svarbus šio
vyksmo dalyvis, o jo loftas Park Avenue South 414 XX a. 7-ojo
dešimtmečio viduryje tapo besiformuojančios avangardinio kino
kultūros centru, kiaurą parą lankomu kino kūrėjų ir menininkų.
Pastarasis dešimtmetis žymi J. Meko atsidavimą avangardiniam (dar
vadinamam eksperimentiniu ar pogrindiniu) kinui: šiuo laiku jis
prisideda prie Naujojo Amerikos kino grupės atsiradimo ir įsteigia
Kino kūrėjų kooperatyvą, Kino kūrėjų sinemateką ir Antologijos
filmų archyvą. Ši daugybės laiko pareikalavusi J. Meko veikla,
retkarčiais sušmėžuojanti jo kino dienoraščiuose ir netgi, pasak
paties menininko, iš dalies nulėmusi fragmentišką jo filmų
struktūrą, parodoje pristatoma atrinktais kritikos tekstais,
nuotraukomis, žurnalais, dokumentais ir kita archyvine medžiaga,
pateikiama konceptualiai susijusiomis grupėmis, išdėliotomis ant
didžiosios salės vidury esančio stalo. Visą gyvenimą J. Meko rinkti
vaizdai, garsai ir tekstai - tiek jo filmuose, tiek ir asmeniniame
archyve - šiandien leidžia pažvelgti į Niujorko avangardinio kino
kultūros istoriją.
Prisimenant Amerikos avangardinio kino klestėjimo epochą ir
siekiant atskleisti J. Meko kūrybos kontekstą, parodoje rodomi J.
Meko bendraminčių, kuriuos jis palaikė ir su kuriais dalijosi
estetine pajauta bei kartu dirbo, filmai, tarp kurių Gideono
Bachmanno, Stano Brakhageʼo, Shirley Clarke, Mayaʼos Deren, Storm
de Hirsch, Keno Jacobso, Marie Menken, Carolee Schneemann, Paulo
Sharitso, Jacko Smitho ir Andy Warholo kūriniai. Dalis filmų rodomi
už lenktos sienos specialiai įrengtose erdvėse, kurių architektūrą
inspiravo Austrijos menininko ir kino kūrėjo Peterio Kubelkos
"Nematomas kinas" - eksperimentinis kino teatro modelis, pirmą
kartą įgyvendintas 1970 m. Antologijos filmų archyve.
Parodos kuratoriai: Inesa Brašiškė ir Lukas Brašiškis.
Ekspozicijos architektai: Petras Išora ir Ona Lozuraitytė (Isora x Lozuraityte studio).
Dizainerė Laura Grigaliūnaitė.
Projekto partneriai: Jonas Mekas Estate, LRT,
"Skalvijos" kino centras.
Projektą finansuoja Lietuvos kultūros
taryba
Rėmėjai: Lewben Art Foundation, Lietuvos
Respublikos generalinis konsulatas Niujorke, UAB "Exterus/
Fundermax", UAB "Stiklita Vilnius", UAB "Flexpro", viešbutis
"Narutis".
Informacinis rėmėjas "JCDecaux".