Oskar Hansen
Oskaras Hansenas
Atvira forma
Parodoje pristatomas vieno žymiausių lenkų architektų Oskaro
Hanseno kūrybinis palikimas. Norvegų kilmės architektas, jaunystę
praleidęs Vilniuje, išgarsėjo dėl išvystytos atviros formos
teorijos, kuri tapo jo architektūrinės, meninės ir pedagoginės
veiklos ašimi.
1959 m. Oterle vykusiame Tarptautiniame modernios architektūros
kongrese (International Congress of Modern Architecture (CIAM))
Oskaras Hansenas pristatė atviros formos teoriją, kuria buvo
siūloma atverti architektūrą vartotojams, suteikiant galimybę
dalyvauti ją kuriant. Hansenas priešinosi tam, ką pats vadino
uždara forma - pilnai suprojektuotiems statiniams, kuriuose
nepaliekama jokios erdvės vartotojų kūrybiškumui. Tokie statiniai
veikiau primena paminklus jų kūrėjams nei patogias gyvenamąsias
erdves. Hansenas siūlė radikaliai keisti architekto vaidmens
suvokimą; jo manymu, architektai turėtų kurti
passe-partout, tam tikrą kasdienio gyvenimo foną ar
aplinką. Architektūros misija taptų žmonių ir jų kasdienės veiklos
erdvėje įvairovės išryškinimas. Architektūra turėtų pabrėžti
subjektyvumą ir sukurti platformą individualiai raiškai, virsti
instrumentu, kurio naudotojai galėtų jį transformuoti ir lengvai
pritaikyti savo kintantiems poreikiams.
Parodoje pristatomos įvairios meninės veiklos sritys ir kūriniai,
kuriuose pritaikyti atviros formos principai: parodų architekūra,
laikini paviljonai, paminklai ir gyvenamieji rajonai, kuriuos O.
Hansenas projektavo kartu su savo žmona Zofia, taip pat - projektas
"Tęstinė linijinė sistema", kuriuo siekta kurti decentralizuotus
miestus, besitęsiančius per Lenkiją ir visą Europos žemyną.
Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje pristatoma ekspozicija,
parengta pagal Soledad Gutiérrez, Aleksandros Kędziorek ir Łukaszo
Rondudos kuruotą parodą. Ši paroda jau rodyta MACBA Barselonoje
(2014), Serralves šiuolaikinio meno muziejuje Porte (2015), Jeilio
universiteto Architektūros mokykloje Niu Heivene (2016) ir Varšuvos
Modernaus meno muziejuje (2017).
Kuratorė Aleksandra Kędziorek
Ekspozicijos dizainas: Centrala (Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis)
Parodos bendraorganizatorius - Varšuvos Modernaus meno muziejus
Skolintojai: Dailės akademijos Varšuvoje muziejus / Muzeum Akademii Sztuk Pieknych w Warszawie, Edukacinių filmų kino studija / Wytwórnia Filmów Oswiatowych, Foksal galerijos fondas / Fundacja Galerii Foksal, Varšuvos Modernaus meno muziejus / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Nacionalinis kino archyvas - Audiovizualinis institutas Varšuvoje / Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny w Warszawie, Zofijos ir Oskaro Hanseno fondas / Fundacja Zofii i Oskara Hansen
Partneris - Adomo Mickevičiaus institutas (Varšuva)
Paroda surengta bendradarbiaujant su Adomo Mickevičiaus
institutu, veikiančio Culture.pl vardu, kaip tarptautinės
kultūrinės programos, skirtos Lenkijos nepriklausomybės
atgavimo šimtmečiui POLSKA 100, dalis.
Projektas yra daugiametės programos "Niepodległa" 2017-2021 m.
dalis, finansuojamos Lenkijos Respublikos kultūros ir nacionalinio
paveldo ministerijos.
Parodą iš dalies finansavo: Lietuvos kultūros taryba, LR kultūros ministerija
Rėmėjai: Lenkijos institutas Vilniuje, Vilniaus miesto savivaldybė, Exterus
Informacinis rėmėjas - lrytas.lt