Ilja Fišeris
Maršas. Iljos Fišerio 1946-1953 metų fotografijos
Parodoje "Maršas. Iljos Fišerio 1946-1953 metų
fotografijos" pasitelkus žinomo fotožurnalisto Iljos Fišerio
(1927-1983) stalinizmo metų fotografijas, akcentuojamas vienas
tipiškų totalitarinės kultūros reiškinių - masinės demonstracijos.
Nuo 1946 m. sovietinėje spaudoje dirbęs fotografas rengė
fotoreportažus, kurie šiandien istoriškai liudija, kaip naujasis
raudonas kalendorius Lietuvos visuomenę politiškai surišo su bendra
Sovietų Sąjungos sakralizuota erdve ir mitiniu laiku.
"Mes turime fotografijos priemonėmis parodyti, kaip vyksta pergalės maršas į socializmą" - ši sovietų ideologinė programa uoliai vykdyta stalinizmo metais, kai jaunos sovietinės respublikos spaudoje 1946 m. fotožurnalistu pradėjo dirbti Ilja Fišeris (1927-1983). Fotografas kasmet gegužės 1-ąją ir lapkričio 7-ąją išeidavo į Vilniaus gatves ir rengė demonstracijų fotoreportažus. Tai nėra nuosekli įvykių kronika, o tik kulminaciniai momentai, išreiškiantys mąstymo ir elgesio totalitarinėje valstybėje normų visumą. Sovietinė fotografija, pasitelkusi "vienintelį teisingą" socialistinio realizmo metodą, deklaravo idėjinę tiesą, vadovaudamasi meno partiškumo principais vaizduoti gyvenimą optimistiškai ir kovingai. Fotografas liudija totalitarinės sistemos išugdytą discipliną, o demonstracijų dalyviai įsitraukia į sovietų ideologinį žaidimą - ribos tarp tikrovės ir spektaklio nubrėžti neįmanoma.
Parodos kuratorė ir leidinio sudarytoja: Margarita Matulytė
Parodos architektas: Aleksandras Kavaliauskas
Dailininkas: Tomas Mrazauskas
Skaitmenintoja: Irena Aleksienė
Rėmėjai: Kultūros rėmimo fondas, Exterus
Iljos Fišerio demonstracijų negatyvų archyvas depozito pagrindu saugomas Lietuvos dailės muziejuje.
Už leidimą publikuoti fotoarchyvą Nacionalinė dailės galerija dėkoja Iljos Fišerio šeimai.