ZOO fotografija
ZOO fotografija
Kaunas. Paskutinis sovietmečio
dešimtmetis
Neformali fotografų grupė, draugų praminta "plėšriųjų sekcija",
kartais susiburdavo Kauno zoologijos sodo fotolaboratorijoje,
įrengtoje šalia plėšrūnų narvų, tačiau "ZOO" yra ir platesnė
nuoroda į izoliuotą, anuomet nesuprastą ir neįvertintą naujosios
kartos fotografų kūrybą. Arūnas Kulikauskas, Gintautas Stulgaitis,
Visvaldas Dragūnas, Giedrius Liagas, Saulius Paukštys išnaudojo
fotografiją konstruktyviai veiklai - savo meninių pasaulių
modeliavimui. Atsiribodami nuo tiesioginių sovietinės tikrovės
refleksijų ir vaizdo turinio sureikšminimo jie kalbėjo apie tai,
kas slypi juose pačiuose ir bandė parodyti realybę tokią, kokią
žino, o ne tik mato. Devintajame dešimtmetyje pradėję reikštis
Kauno menininkai tikslingai vykdė denatūralizavimo,
depsichologizavimo ir deidealizavimo programą. Nauja fotografijos
leksika, išreiškianti postmodernistinę pasaulėjautą, rodė radikalų
vertybių pasikeitimą ir perėjimą nuo tradicinio prie konceptualaus
požiūrio į meninį objektą.
Anuomet dominavo lietuvių fotografijos mokykla, plėtojusi dokumentalizmu grindžiamą sampratą apie bazinius fotografijos kūrimo (priemonių ir tikslų) principus, todėl naujoji kauniečių meninė banga gerą dešimtmetį (ne tik sovietmečiu, bet ir pirmaisiais nepriklausomybės metais) išliko periferine, o vėliau buvo tiesiog pamiršta. Individualūs meniniai eksperimentai, ne vienu atveju sutikti kaip vidinio asmenybės diskomforto ir konflikto su aplinka pasireiškimai, iš tikrųjų turėjo bendresnes ištakas, o originali raiška, atrodžiusi destruktyvia, buvo konceptualiai pagrįsta. Dėl stipraus tradicijos įsitvirtinimo "plėšrieji" nepajėgė užimti lygiavertę poziciją, bet nebuvo ir asimiliuoti, nes bent daliniam jos pagrindimui dirvą parengė Vitas Luckus, Algirdas Šeškus, Alfonsas Budvytis, Vytautas Balčytis, Remigijus Pačėsa.
Eksponuojami Arūno Kulikausko, Gintauto Stulgaičio, Visvaldo Dragūno, Giedriaus Liago ir Sauliaus Paukščio (11 salėje) darbai yra surinkti iš autorių arba jų šeimų archyvų kartu su Lietuvos fotomenininkų sąjungos Kauno skyriumi.
Parodos kuratorės: Margarita Matulytė ir Ieva Mazūraitė-Novickienė