Moters laikas. Skulptūra ir kinas
Moters laikas. Skulptūra ir kinas
"Moters laikas" - tai naujas žvilgsnis į XX a. moterį Lietuvos
skulptūroje ir kine. Parodos atsiradimą paskatino išaugęs
susidomėjimas moterų kūrybiškumu bei lyčių problematika mene ir
pastarųjų metų socialinės ir politinės permainos, rodančios
didėjantį moterų vaidmenį kultūroje ir valstybės gyvenime.
Skulptūra ir kinas pasirinktos kaip ideologiškai reikšmingos "laiko
dvasią" įamžinančios meno rūšys. Akcentas nuo meninės raiškos
plėtotės, kūrėjo individualybės atskleidimo perkeliamas į meno
kūriniuose glūdinčių reikšmių atvėrimą, (de)konstravimą. Tai
bandymas pažvelgti į moterį šiuolaikinio žiūrovo, o ne menininko ar
kritiko žvilgsniu. Todėl šalia pripažintų Lietuvos skulptūros ir
kino meistrų kūrybos atsiranda ir ties kičo riba balansuojančių
darbų - tačiau visi jie yra savo meto moters gyvenimo
dokumentai.
Kūrinių atranką lėmė siekis pristatyti sovietmečio moters viešus
ir privačius vaidmenis, parodyti jų sąsajas su XX a. modernizacijos
procesais. Juos pristatant pasirinktas ne linijinis, o
kontrapunktinis, vienu metu plėtojantis kelias temas, pasakojimas,
sutalpintas penkiuose "salynuose": "Didvyrės ir herojės",
"Socialiniai kūnai", "Privačios erdvės", "Moteris-puošmena",
"Dekonstruota". Nors dauguma kūrinių yra iš sovietinio laikotarpio,
pasirinktos ir kelios svarbios ankstesnio laiko skulptūros, -
tarnaujančios kaip vėliau plėtojamų temų istorinės nuorodos. Paroda
eksponuojama Nacionalinės dailės galerijos pirmojo ir antrojo
aukšto vestibiuliuose ir papildo jos nuolatinę ekspoziciją. Meninių
programų požiūriu ji skyla į tris dalis: prologą (sąsajos su XX a.
pradžia, tarpukariu), dėstymą (sovietmečio palikimas) ir epilogą
(vėlyvojo sovietmečio modernizacijos procesai).
Parodos pavadinimą įkvėpė Julijos Kristevos esė "Moterų laikas",
kurioje ji moterų situaciją Europoje analizuoja tyrinėdama laiką:
linijinį, ciklinį ir monumentalųjį. Linijinis laikas suvokiamas
kaip istorinis, vyriškas. Ciklinis - kaip moteriškas, siejamas su
biologinio ritmo kartojimusi. Monumentalųjį laiką Kristeva taip pat
sieja su moteriškumu. Jis praplečia ciklinio laiko sampratą:
ciklinis laikas yra "pasikartojimai", o monumentalusis -
"amžinybė". Paroda nesiekia rekonstruoti moterų istorijos, o
veikiau išanalizuoti "moters" - idėjos ir vaizdinio - kaitą. Moterį
norima susieti su laiku, ne tik su erdve ar kūnu, kaip įprasta
Vakarų filosofijoje. Šios parodos kontekste moteris yra laikmatis,
o ne įvaizdis.
Parodos kuratorės: Elona Lubytė ir Laima
Kreivytė
Dokumentinių filmų programos sudarytoja - Živile
Pipinytė
Parodos konsultantė - Giedrė Jankevičiūtė
Parodos architektė - Julija Reklaitė
Parodos partneriai: Nacionalinis M. K. Čiurlionio
dailės muziejus, UAB Lietuvos kinas
Parodą remia Lietuvos Respublikos kultūros rėmimo
fondas